به گزارش میمتالز، تئوریسینهای عرضه خودرو در بورس با گذشت حدود یکسال بالاخره به این نتیجه رسیدند که این مکانیزم فروش نمیتواند بازار را کنترل کند. به تازگی نامهای از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی خطاب به سید محمدرضا سید نورانی رییس شورای رقابت منتشر شده است که در آن اعتراض و شکایت نمایندگان منتخب ملت از وزارت صمت و شیوه کنونی عرضه خودرو در بورس مهمترین محور است.
نمایندگان مردم با استناد به قانون اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ از شورای رقابت درخواست ورود به بحث عرضه خودرو در بورس و مجازات مدیران متخلف را داشتند. از سویی بازار خودرو کشور نسبت به گذشته ملتهبتر و با آشفتگی فراوان مواجه است، این درحالی است که حدود دوماه فرصت برای بهبود این وضعیت در بازار وجود دارد. چرا که مشتریان در پایان هر سال اقدام به خرید خودرو برای انجام سفرهای نورزی کرده و بازار پایان سال خودرو از اهمیت ویژهای برخوردار است.
علی جدی نایب رئیس اول کمیسیون صنایع و معادن مجلس و نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی، در خصوص وضعیت عرضه خودرو در بورس به «خبرنگار» بازار گفت: «انتظار افزایش تیراژ تولید در کشور را تا پایان سال داشتیم که براساس آن قرعه کشیها حذف شود. در شش ماه نخست سال جاری تولید براساس آنچه که انتظار میرفت، محقق نشد. هرچند که خودروهای ناقص در خودروسازیها حذف شد، ولی در تولید افزایش رخ نداد. در شش ماه دوم سال جاری نیز شاهد هستیم که با شیب آرام افزایش تیراژ در حال انجام است. ولی چشم انداز تولید یک و نیم میلیون دستگاه خودرو در سال جاری رخ نخواهد داد.»
نایب رئیس اول کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، درخصوص عدم تحقق تولید یک و نیم میلیون دستگاه خودرو، به «بازار» توضیح داد: «اگر تولید رخ میداد عطش تقاضا در بازار کاهش میشد، این مورد عامل اصلی تبدیل خودرو به کالای سرمایهای است. اختلاف قیمت میان کارخانه و بازار رغبت برای خرید توسط مشتریان را ایجاد کرده است.»
در بحث واردات خودرو حدود دوسال این مساله را دنبال کردیم، متاسفانه وزارت صمت با بهانههای مختلف این موضوع را به حدی کش داد که نتوانسته عطش بازار را کاهش دهد
جدی، در خصوص پیشنهاد و راهکار برای حل مساله مذکور که گریبان دولت را نیز گرفته است، بیان کرد: «انتظار میرفت که خودروسازان در سال جاری به هدف تعیین شده برای تولید یک ونیم میلیون دستگاه خودرو دست یابند. از سویی در بحث واردات خودرو حدود دوسال این مساله را دنبال کردیم، متاسفانه وزارت صمت با بهانههای مختلف این موضوع را به حدی کش داد که نتوانسته عطش بازار را کاهش دهد. در امر واردات خودرو مجلس شورای اسلامی توقع داشت وزارت صمت بتواند تقاضا را کنترل کند، اماهمچنان این موضوع رخ نداده است. کوتاهی دولت در گذشته در مساله واردات خودرو سبب شده است وزارت صمت هر روز مصاحبه در خصوص واردات تعداد خودروها داشته باشد.»
وی، افزود: کوتاهیهای وزارت صمت در حوزه خودرو منجربه نارضایتی ملی شده که میتواند به ضرر دولت باشد، دولت میتوانست با اقدام عملی روند واردات را تسریع بخشد.
نایب رئیس اول کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: «در خصوص عرضه خودرو در بورس، مجلس شورای اسلامی سال گذشته طرحهایی براساس قواعدی به وزارت صمت پیشنهاد داده بود. اما وزارت صمت و وزیر صمت مخالف این موضوع بودند، در حال حاضر نیز بدون نظارت مجلس شورای اسلامی یا شورای رقابت خودروها را به بورس کالا عرضه کردند. اگر در گذشته سود ناشی از تفاوت قیمت میان کارخانه و بازار را سودجویان کسب میکردند، اکنون دولت آن را به جیب میزند. شاهد بودیم یک محصول با قیمت ۸۰۰ میلیون تومان در بورس با بهای ۲ میلیارد تومان فروخته شد، این موضوع بازار را ملتهبتر کرد. همین موضوع سبب شد که ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی نامهای به شورای رقابت ارسال کردیم. کلیت آن نامه فقط تاکید بر نظارت و ورود این شورا به بحث عرضه خودرو را داشت، باتوجه به اینکه خودرو کالای انحصاری است درخواست تعین قیمت را نداشتیم.»
احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان در خصوص وضعیت خودروهای شاهین در بورس گفت: «معتقد هستم که وضعیت خودرو شاهین در بورس ایده آل است، به هر روی مکانیزم عرضه خودرو در بورس از فرآیند قرعه کشی همراه با قیمت گذاری دستوری بهتر شده است. چرا که بورس مانع از توزیع رانت بین ۸۵ درصد از مشتریان تقاضای کاذب خودرو شده است، این وضعیت نیز به نفع خودروسازان است. در حال حاضر متاسفانه گاهی نمایندگان محترم شورای اسلامی نسبت به مکانیزم عرضه خودرو در بورس ایراداتی را وارد میکنند که معتقدم این اظهار نظرات کم لطفی است.»
دبیر انجمن خودروسازان در پاسخ به سوال مبنی براینکه چه مکانیزم عرضهای میتواند بازار خودرو را به تعادل قیمتی برساند، توضیح داد: «بهترین روش برای فروش خودرو عرضه آن در حاشیه بازار است، در دولت دوازدهم و سیزدهم کسی شهامت تصمیم گیری برای عرضه خودرو به شیوه حاشیه بازار را نداشته است؛ بنابراین مکانیزم عرضه خودرو در بورس همانطور که اشاره کردم از قرعه کشی و قیمت گذاری دستوری خیلی بهتر است. فرآیند عرضه خودرو در بورس نیز تاکنون نشان داده برخی از محصولات با قیمت کمتری در قیاس با بهای بازار به دست مشتریان میرسد.»
نعمت بخش در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار بازار مبنی براینکه چرا مقاومت در آزاد سازی قیمت خودرو وجود دارد، بیان کرد: «هیچ یک از دولتمردان شهامت تصمیم گیری برای آزادسازی قیمت خودرو را ندارند، مهدی خطیبی مدیرعامل ایران خودرو چندی پیش به انجمن خودروسازان آمده بود، به ایشان گفتم از فرآیند فروش خودرو در حاشیه بازار دفاع کنید، پاسخ داد؛ «این موضوع وزیر نه رییس جمهور را نیز میتواند به مرحله تغییر برساند، بنابراین شرایط سخت است. اگر دولت بخواهد خودرو را با مکانیزم حاشیه بازار عرضه کند، باید شرط پرداخت ۴۰ هزار میلیارد تومان به ایران خودرو و سایپا جهت افزایش نقدینگی قطعه سازان را بپذیرد. این مورد سبب عرضه مرتب قطعه جهت افزایش تیراژ به خط تولید خودروسازان میشود، در این شرایط تولید هر دو خودروساز بزرگ روزانه فراتر از ۶ هزار دستگاه خواهد رفت.»
مخاطبین عزیز نظرات مجلس شورای اسلامی و دبیر انجمن خودروسازان کشور را در خصوص عرضه خودرو در بورس از نظر گذراندید، جهت تکمیل این گزارش و بررسی وظیفه اصلی وزارت صمت به عنوان سیاست گذار صنعت خودرو در کشور در قبال عرضه خودرو در بورس با عبدالله توکلی، مدیر کل دفتر خودروی وزارت صمت تماس گرفتیم، بااینکه کرارا این تماس انجام شد، ولی ایشان پاسخ ندادند؛ بنابراین ناچار شدیم که با حسین لطفی سرپرست دفتر ارتباطات وزارت صمت تماس بگیریم، ایشان اظهار داشتند که مدیر کل دفتر خودروی وزارت صمت روز گذشته با صداوسیما گفتگو داشته و کل روزجاری جلسه دارند، بنابراین تمایل و فرصت مصاحبه وجود ندارد. ایشان نوعی پاسخ دادند که ما را برحذر داشتند که وقت این مسئول پرتلاش را نگیریم. رسانه بازار امیدوار است تعدد و تنوع جلسات نتایج مثبت آن در عمل آشکار شود.
همچنین از مسوولین ذیربط درخواست میشود که برای یک بار هم شده حاصل اینگونه جلسات مستمر را به مخاطبان اعلام کنند، به خصوص که این همه تبلیغ در خصوص مزایای عرضه خودرو در بورس به وسیله وزارت صمت منتشر شده، اما حاصل برنامههای وزارت صمت منجر به افزایش قیمتها در بازار شده است!
منبع: خبرگزاری بازار